Hoe kun je je hartslag zo goed mogelijk meten?

Met de Fitbit activity trackers en sporthorloges kun je met een polsbandje je hartslag meten. Je hebt dus niet meer van die oncomfortabele borstriemen nodig tijdens je workout, maar een simpel polsbandje.

Uiteraard wil je wil dat je Fitbit net zo accuraat meet als je vorige hartslagmeter. Om hiervoor te zorgen hebben we hieronder 3 tips gezet om de maximale accuratesse uit je Fitbit polsband te halen:

1: Vanaf je pols omhoog naar je schouder zit er in je arm meer bloed. Het is daarom goed om je Fitbit polsbandje hoger om je arm te bevestigen, zeg maar 3 vingers dik vanaf je polsbotje. Zo krijg je een duidelijker signaal van je hartslag. Uiteraard zit ieder lichaam anders in elkaar, waardoor je ook wat kunt spelen met de afstand van het bandje ten opzichte van je pols.

2: Het is belangrijk dat je polsband goed om je pols is bevestigd en dat hij dus niet gaat schuiven gedurende de workout. Zorg er dus voor dat de polsband strak om je arm zit, omdat dit de meting van je hartslag een stuk betrouwbaarder maakt. Let op! Zorg er niet voor dat je de polsband te strak draagt, omdat dit ervoor zorgt dat je bloedtoevoer afknelt.

3: Tijdens oefeningen waarbij je je pols of arm vaak buigt of beweegt, denk aan bijvoorbeeld opdrukken of dansen, kan het zijn dat je hartslag niet helemaal goed gemeten wordt. Wanneer je in zo’n geval je hartslag goed wil meten kun je het beste de activiteit pauzeren, je pols recht houden en 10 seconden wachten. Na 10 seconden weet je zeker dat de hartslag die wordt getoond ook de juiste is.